Дотримання мікроклімату в закладах дошкільної та загальної середньої освіти

  • 30

 

Заклади дошкільної освіти

Відповідно до вимог «Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів» температура приміщень повинна бути +19 – 23° C; у приміщеннях басейну +29 – 30° C; у залах для занять музикою та фізичною культурою +18 – 19° C; у теплих переходах не менше +15° C; у приміщеннях, що займають кутове положення або знаходяться в торці будівлі закладу дошкільної освіти, температура повітря повинна бути не менше +21° C та відносна вологість повітря в приміщеннях, де перебувають діти повинна бути в межах 40 – 60 %.

В закладах дошкільної освіти кімнатні термометри слід розміщувати на внутрішній поверхні кожного приміщення, де перебувають діти, на рівні 0,8-1,2 м від підлоги, залежно від зросту дітей. При вході до закладу дошкільної освіти необхідно розміщувати термометр для контролю за температурою повітря на вулиці.

Прогулянки на відкритому повітрі повинні проводитися не рідше 2 разів на день. Оптимальний час перебування на відкритому повітрі – 3,5-4 години на день з достатньою руховою активністю. Основними причинами скорочення тривалості перебування на свіжому повітрі є погіршення самопочуття, порушення стану здоров’я дітей, ускладнення метеоумов. Встановлення у закладах дошкільної освіти нових систем, що впливають на мікроклімат приміщення, повинно здійснюватися з письмової згоди батьків (опікунів) та має бути забезпечено відповідним і своєчасним сервісним обслуговуванням та заміною витратних матеріалів. У разі підвищення захворюваності дітей, спричинених функціонуванням таких систем, експлуатація зазначених систем забороняється.

Заклади загальної середньої освіти

Відповідно до вимог «Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу» (ДСанПіН 5.5.2.008-01) у приміщеннях закладів загальної середньої освіти відносна вологість повітря повинна складати 40-60%, температура повітря в класах і кабінетах+17-18°С, майстерень з обробки металу і дерева + 16-18°С, спортивних залах +15-17°С, роздягальнях при них +19- 23°С, актовій залі +17-20°С, бібліотеці+ 16-18°С, медичних кабінетах + 21-23°С, рекреаціях + 16-18°С, спальних приміщеннях + 18-20°С, умивальних + 20-23°С, вестибюлі, гардеробі+16-19°С, в туалетах + 17-21°С, в душових – не нижче 25°С.

Дотримати ці норми допоможе регулярне провітрювання, яке слід проводити в будь-який час року. Якщо температура навколишнього повітря нижче -10°С, то досить наскрізного 5-хвилинного провітрювання на великій перерві і хвилинного на маленькій. По мірі підвищення температури на вулиці збільшується і час провітрювання. Під час канікул допустимо знизити температуру повітря в школі до 15 градусів. Щоб здійснювати постійний контроль дотримання температурного режиму, необхідно всі приміщення школи забезпечити термометрами.

Заклади загальної середньої освіти (школи-інтернати)

Відповідно до «Гігієнічних вимог до улаштування, утримання і режиму спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, та навчально-реабілітаційних центрів» затверджених наказом МОЗ від 20.02.2013 року №144, в опалювальний період в житлових, навчальних приміщеннях і приміщеннях для дозвілля: температура повітря від 18°С до 22°С, відносна вологість - 40-60%, швидкість руху повітря - не більше 0,25 м/с. У спортивному залі, залі ЛФК, приміщеннях для ритміки та хореографії, майстернях з обробки деревини й металу температура повітря повинна бути 15-18°С, в приміщеннях медичного блоку - 21-23°С.

 

Про дотримання температурного режиму в навчальних закладах


Дотримання санітарно-гігієнічних показників мікроклімату в навчальних закладах є одним з ключових у збереженні та зміцненні стану здоровя. Вікові особливості теплорегуляції у дітей характеризуються великою чутливістю до змін показників мікроклімату та потребують забезпечення комфортного повітряного та теплового режиму приміщень.

Недотримання норм температури повітря в приміщенні в поєднанні з підвищеною вологістю та швидкістю повітря впливає на посилення процесів тепловіддачі, що призводить до охолодження організму дитини і як наслідокрозвиток захворювань.

У звязку із зниженням температури атмосферного повітряЧернівецьке міське управління   Головного Управління  Держпродспоживслужби в Чернівецькій  області нагадує про  вимоги щодо дотримання повітряно-температурного режиму в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах.

Відповідно до Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів, затвердженого наказом МОЗ України від 24.03.2016 234, оптимальною температурою у групових осередках є +19-23° C, у залах для занять музикою та фізичною культурою +18-19° C, у теплих переходахне менше +15° C, у приміщеннях, що займають кутове положення або знаходяться в торці будівлі закладу, температура повітря повинна бути не менше +21° C. Відносна вологість повітря в приміщеннях, де перебувають діти, повинна бути в межах 40-60 %.

Відповідно до вимог ДСанПіН 5.5.2.008-01 «Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу» температура повітря в класах і кабінетах має бути 17-20°Сспортивних залах – 15-17°С, роздягальнях при них – 19-23°С, в актовій залі – 17-20°С, у бібліотеці – 16-18°С, медичних кабінетах – 21-23°С, рекреаціях – 16-18°С,   гардеробі –16-19°С, у туалетах – 17-21°С, душовихне нижче 25°С. Відносна вологість повітря повинна складати 40-60%.

Відповідно до вимог Державних санітарних норм та правил «Гігієнічні вимоги до улаштування, утримання і режиму спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку та навчально-реабілітаційних центрів», затверджених наказом МОЗ України від 20.02.2013 144, допустимі параметри мікроклімату в опалювальний період в житлових, навчальних приміщеннях і приміщеннях для дозвілля вказаних закладів становлять: температура повітря від 18°С до 22°С, відносна вологість — 40-60%, швидкість руху повітряне більше 0,25 м/с. У спортивному залі, температура повітря повинна бути 15-18°С, в приміщеннях медичного блоку — 21-23°С.

Відповідальність за дотримання санітарно-гігієнічного та протиепідемічного режиму покладається на засновників (власників) та керівників закладів.

Щоб здійснювати постійний контроль дотримання температурного режиму, необхідно всі приміщення закладу забезпечити термометрами.

Температура нижче вказаних нормативів неприпустима

 

Дотримання температурного режиму в навчальних закладах в осінньо-зимовий період та попередження захворювань на ГРЗ

 


Питання дотримання санітарно-гігієнічних показників мікроклімату в навчальних закладах є одним з ключових у збереженні та зміцненні стану здоров’я учнів шкіл та вихованців дитячих дошкільних закладів. Вікові особливості теплорегуляції у дітей характеризуються великою чутливістю до змін показників мікроклімату, потребують забезпечення комфортного повітряного та теплового режиму приміщень. Недотримання повітряно – теплового режиму в приміщеннях навчальних закладах в поєднанні з підвищеною вологістю та швидкістю повітря впливає на посилення процесів тепловіддачі, що призводить до переохолодження організму дитини і як наслідок – розвиток гострих респіраторних захворювань.

Умови мікроклімату характеризуються температурою повітря, відносною вологістю приміщень, швидкості руху повітря, інтенсивністю теплового (інфрачервоного) випромінювання та температурою поверхні. Відповідно до нового Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів у групових осередках встановлено температуру повітря +19 + 23° C; у приміщеннях басейну +29 + 30° C; у залах для занять музикою та фізичною культурою +18 + 19° C; у теплих переходах не менше+15° C; у приміщеннях, що займають кутове положення або знаходяться в торці будівлі дошкільного навчального закладу, температура повітря повинна бути не менше +21° C. У приміщеннях загальноосвітніх навчальних закладів відповідно до діючих санітарних норм та правил температура повітря в класах і кабінетах повинна складати + 17+18°С, майстернях з обробки металу і дерева – +16+18°С, спортивних залах – +15+17°С, роздягальнях при них – +19+ 23°С, актовій залі – +17+20°С, медичних кабінетах – +21+23°С, рекреаціях – +16+18°С. Відносна вологість повітря в приміщеннях, де перебувають діти, повинна бути в межах 40 – 60 %. Дотримання встановлених норм показників мікроклімату забезпечує перш за все безперебійна та ефективна робота системи опалення закладу, робота канальної та механічної систем вентиляції. Також, при проведенні ремонтних робіт ( влітку) керівники (власники) закладів повинні передбачати утеплення фасаду, покрівлі, поновлення скла та утеплення вікон, дверей, по можливості встановлення сучасних ( теплозберігаючих) вікон та дверей, забезпечити відкриття фрамуг для провітрювання, проведення ревізії вентиляційних систем та ін. Крім того, необхідно виконувати такі заходи профілактики забруднення повітря в приміщеннях навчальних закладів, як: приведення кількості дітей у відповідність до гігієнічних вимог наповнюваності класів (груп); використання приміщень лише за призначенням; використання обладнання, полімерних матеріалів, дезінфекційних засобів лише тих, що дозволені законодавством до застосування; щоденне вологе прибирання приміщень (за необхідності з використанням дезінфекційних засобів) та своєчасне проведення провітрювання.

Для контролю температури повітря в дитячих садках кімнатні термометри мають бути розміщені на внутрішній поверхні кожного приміщення, де перебувають діти, на рівні 0,8-1,2 м від підлоги залежно від зросту дітей. За відсутності дітей приміщення дошкільних навчальних закладів повинні періодично провітрюватися. Ефективним є наскрізне або кутове провітрювання. Забороняється провітрювання через туалетні кімнати. Тривалість провітрювання залежить від температури зовнішнього повітря, напрямку вітру та ефективності роботи опалювальної системи. Наскрізне провітрювання має проводитися кожні 1,5-2 години з тривалістю не менше 10 хвилин. У спальнях наскрізне провітрювання здійснюється до та після сну дітей. У холодну пору року провітрювання повинно бути закінчене не пізніше ніж за 30 хвилин до приходу дітей із занять або з прогулянки і за 30 хвилин до сну. Під час сну може бути забезпечено доступ свіжого повітря з одного боку приміщення, але за 30 хвилин до підйому дітей його припиняють. Після короткочасних провітрювань допускається зниження температури повітря у групових осередках до +19 °С для дітей 4-5 років і до +18 °С для дітей старше 5 років. При вході до дошкільного навчального закладу необхідно розміщувати термометр для контролю за температурою повітря на вулиці. Прогулянки на відкритому повітрі повинні проводитися не рідше 2 разів на день. Оптимальний час перебування на відкритому повітрі – 3,5-4 години на день з достатньою руховою активністю. Основними причинами скорочення тривалості перебування на свіжому повітрі є погіршення самопочуття, порушення стану здоров`я дітей, ускладнення метеоумов. Встановлення у дошкільному навчальному закладі нових систем, що впливають на мікроклімат приміщення, повинно здійснюватись з письмової згоди батьків (опікунів) та має бути забезпечено відповідним і своєчасним сервісним обслуговуванням та заміною витратних матеріалів. У разі підвищення захворюваності дітей, спричинених функціонуванням таких систем, експлуатація зазначених систем забороняється. В школах під час канікул допустимо знизити температуру повітря до +15 градусів. Також, з метою запобігання зростання захворюваності на гострі респіраторні інфекції та грип при зниженні температури зовнішнього повітря санітарними правилами для загальноосвітніх навчальних закладів (ДСанПіН 5.5.2.008-01) передбачено, що органи місцевої виконавчої влади приймають рішення про припинення навчального процесу: для учнів початкових класів – при зниженні температури повітря до -20°С при швидкості руху повітря більше 5 м/с і вологості вище 80%; для учнів 5-12 класів – при температурі -24°С. Якщо в навчальному закладі, який відвідує Ваша дитина, має місце порушення встановлених параметрів мікроклімату, Ви маєте право звернутися до керівника (власника) закладу та до територіального управління освіти для прийняття негайних заходів щодо усунення порушень.

Мікроклімат в дитячих навчальних закладах.

 З настанням  осінньо-зимового періоду особливо гостро постає питання дотримання температурного режиму в дитячих навчальних закладах. Питання дотримання санітарно-гігієнічних показників мікроклімату в навчальних закладах є одним з ключових у збереженні та зміцненні стану здоров’я учнів та дошкільнят .Мікроклімат навчальних приміщень - комплекс  фізичних факторів, що здійснюють вплив на теплообмін людини з оточуючим середовищем , обумовлюють самопочуття, працездатність, стан здоров'я і  якість праці співробітників навчального закладу.

Умови мікроклімату характеризуються температурою повітря, відносною 

вологістю приміщень та швидкістю руху повітря.     

Вікові особливості теплорегуляції у дітей характеризуються великою чутливістю  до змін  показників мікроклімату, потребують забезпечення комфортного повітряного та теплового режиму приміщень. Недотримання повітряно – теплового режиму в приміщеннях навчальних закладах в поєднанні з підвищеною вологістю та швидкістю повітря впливає на посилення процесів тепловіддачі, що призводить до переохолодження організму дитини і як наслідок – розвиток гострих респіраторних захворювань. В залежності від призначення приміщення і пори року , дані показники можуть змінюватися

Дотримуватися  санітарних норм допоможе регулярне провітрювання, яке слід проводити в будь-який період року. Якщо температура навколишнього повітря нижче -10°С, то досить наскрізного 5-хвилинного провітрювання на великій перерві і1- хвилинного на малій. По мірі підвищення температури на вулиці збільшується і час провітрювання.  Щоб здійснювати постійний контроль дотримання температурного режиму, необхідно всі приміщення  забезпечити термометрами.

Санітарно-гігієнічна лабораторія Снятинського відділу Коломийського районного відділу ДУ «Івано - Франківський ОЦКПХ МОЗ» атестована на право проведення замірів мікроклімату (температура повітря, відносна вологість приміщень, швидкість руху

 повітря) . Згідно затвердженого плану моніторингових візитів нашою лабораторією проводяться заміри мікроклімату в дитячих навчальних закладах ,лікарнях, центрах комплексної реабілітації осіб з інвалідністю, місцях тимчасового перебування внутрішньо переміщених осіб, дитячих будинків - інтернатів. Від початку 2024 року нашою лабораторією було проведено 485 замірів мікроклімату. З них 73 заміри не відповідали санітарно-гігієнічним вимогам.

           Снятинський відділ пропонує співпрацю щодо проведення таких досліджень. Фахівці  нададуть кваліфіковану консультативну допомогу. Тому при необхідності звертайтеся в м. Снятин вул. Кобринських ,20 .